Wauchope-Devils Marbles

2 augustus 2016 - Wauchope, Australië

Zondag was het opnieuw een reisdag. We reden bijna 700 km richting Wauchope (uitspraak: walk-up). Onderweg kon Jo net op tijd remmen voor een overstekende kangoeroe en kon Stef net op tijd remmen voor een kudde overstekende koeien. Aangezien er geen zebrapaden zijn op de Stuart Highway beschouwen de dieren zichzelf als zwakke weggebruiker en hebben zij in hun ogen altijd voorrang. Helaas kunnen sommige automobilisten niet op tijd remmen -vooral als het donker is, is dat een groot probleem- waardoor er verschillende kadavers langs de weg liggen... We zien ook vaak remsporen die naar de berm wijzen.

Wauchope is een zeer klein dorpje. Zeer klein mag heel letterlijk genomen worden want het bestaat uit het Wauchope hotel waar wij verblijven en iets waarvan wij denken dat het een boerderij is. Er is hier geen internet en zelfs geen gsm-bereik. In Wauchope valt er niets te beleven ware het niet dat Devils Marbles op negen km liggen, en laat Devils Marbles nu toevallig ook in onze top 3 staan van 'zeker terug naar toe te gaan als je toevallig nog eens in Australië bent'. Het is een hoopje rode, zeer grote ronde rotsformaties die op soms vreemde manieren op en naast elkaar liggen. De aboriginals geloven in de dreamtime stories. Eén van de verhalen vertelt dat de regenboogslang haar eieren (die later de Devils Marbles genoemd werden) op deze plek gelegd heeft.

Op zondag gingen we er al even een kijkje nemen en op maandag hebben we er een hele dag vertoefd. Wat een mooie dag! Een stralende zon aan een wolkenloze blauwe hemel, meer dan 30 graden. We zagen verschillende toeristen die langs kwamen rijden en vanuit hun raampje foto's trokken of even 5 min naar de stenen kwamen kijken. Ik heb iedere seconde van de dag genoten van het uitzicht en zou er gerust nog een dag kunnen rondlopen en kijken. De zonsondergang was het mooist. De stenen kleuren eerst vurig rood. Daarna krijgt de lucht de kleuren van de regenboog. Van beneden naar boven: blauw, paars, roze, oranje, geel, lichtblauw/grijs. Om bij weg te dromen... Ook de Kookaburra (de lachvogel), die ons sinds Magnetic Island al achtervolgt, was vandaag weer van de partij. We hebben leuke foto's gemaakt (vooral Joran genoot van zijn fotoshoot), maar daar moeten jullie nog even op wachten. Wonder boven wonder was er op deze plek gratis wifi dankzij zonnepanelen en een satellietverbinding, maar foto's uploaden was ook hier teveel gevraagd. Voor mij blijft Devils Marbles het mooiste plekje van Australië!

Aangezien hier geen winkels of dergelijke in de buurt zijn, hadden we op voorhand fruit, choco, gelei en brood ingeslagen. Echt brood kennen &ze in Australië helaas niet. Het lijkt op sandwichbrood en kost buiten de grote steden het driedubbele van in de steden (bijna 6 AUD = 4 euro). Warm eten onderweg bij het tankstation Renner Springs Desert en ook op de plek waar we slapen is gelukkig wel heel betaalbaar: omgerekend nog geen 10 euro en 15 euro pp voor eten én drinken.

Door een foutje van de eigenares, sliepen Jo en Stef twee nachtjes in één cabin en de kinderen en ik in een andere cabin. Na die stralende dag sloeg het weer 's nachts om. De wind was gedraaid zodat ze vanuit het zuiden naar het noorden blies. Bij momenten zelfs zo fel dat het vliegenraam daverde en ik dacht dat onze cabin mee de lucht zou invliegen. En dan het idee dat we volledig van de buitenwereld waren afgesloten omdat hier geen telefonie/internet is. De kids sliepen er gelukkig doorheen en ik stelde mezelf gerust dat een knappe Flying Doctor ons wel zou komen redden in geval van nood. Ook de mannen hadden niets gemerkt van het nachtfestijn, de buurvrouw bevestigde mijn verhaal gelukkig wel. 's Morgens voelden we nog een ander gevolg van die wind: het was erg koud geworden, en zal de komende dagen voor een halvering van de dagtemperatuur zorgen (al is 14 graden niet slecht voor putje winter).

1. Bompa:
    3 augustus 2016
    Zoals ge het beschrijft, lijkt het erop dat die regenboogslang een mytisch wezen is en dat er een belangrijk verhaal aan vast hangt. Klopt dat? Kent ge het verhaal?

Goed dat ge genoeg choco ingeslagen had. Dan overleeft ge het altijd wel.

Bompa
  2. Veerle Vandebeek:
    3 augustus 2016
    Wat heerlijk om dit allemaal te lezen! Jullie genieten echt van dit avontuur! Ondanks de wind en koelte klinkt dit fantastisch! Blijven genieten en weer snel meer horen over deze ongelofelijke reis!!(word er n beetje jaloers van)
  3. Walter:
    4 augustus 2016
    Ik heb net naar foto's op het internet van Devils Marbles gekeken en dat ziet er inderdaad een zeer mooi plekje uit. Ik kan niet wachten tot dat wij ook eens tot daar kunnen gaan... Ik ben zelfs meer dan een beetje jaloers :-)
  4. Rachel:
    5 augustus 2016
    En die flying doctor inmiddels al tegengekomen?
  5. Tante Els:
    7 augustus 2016
    Cool allemaal! Fijn dat jullie weten voor welke plekjes je best extra tijd uittrekt...
    Wij hier gisteravond gepokerd. Ik heb natuurlijk gewonnen! HAH!
  6. Walter:
    7 augustus 2016
    Is niet waar. Ik heb gewonnen. Wie anders?
  7. Danny:
    7 augustus 2016
    Wat een fijne pokeravond was dat gisteren! En dan ben ik ook nog als overwinnaar geëindigd.
  8. Els:
    7 augustus 2016
    En ik die dacht dat pokerkampioene Cindy zou winnen...
  9. Cindy, de pokerkampioene:
    7 augustus 2016
    Mannekes, mannekes... Kijk eens naar mijn naam? I rest my case.
  10. Lieve brams:
    Ik weet de uitslag!
    iemand was eerst, de tweede was tweede en de derde had 5 euro! of zo iets! ;-)
    Ik begin hier serieus jaloers te worden op die mensen van down under. Wij maar wandelen langs de Maas en zeggen dat het hier ook mooi is....
  11. Rolf:
    7 augustus 2016
    Dan vindt ge eindelijk nog eens wat tijd om die leuke reisverhalen te lezen, staat hier vanalles over de poker in die commentaren! En dan ook nog zulke leugens!!! Els & Stef, laat jullie niks wijsmaken: ik heb gisteren de dikke pot gewonnen!

Geniet nog van jullie reis!!!
  12. Els:
    16 augustus 2016
    @papa: De verhalen over de regenboogslang in de cultuur van de Australische Aboriginals verschillen per gebied. In de Droomtijd, toen alles nieuw was en de Voorouders alle levende dingen schiepen en namen gaven, gleed de regenboogslang over de grond en vormde rivieren en bergen. Opgerold rustte hij in een meer en terwijl hij sliep verdroogde de aarde.

De regenboogslang verloor zijn kleuren en werd zelfs onzichtbaar. Een van de Voorouders maakte het beest wakker tijdens het vissen. Boos schoot hij omhoog, waardoor het meer overliep en het land overstroomde. Doordat het ging regenen, kwam het water nog hoger. Zo veroorzaakte de regenboogslang de Zondvloed. Als nu een sjamaan van de Aboriginals naast een slangenpoel gaat zitten en van zijn geest wordt vervuld, krijgt hij geneeskundige en voorspellende gaven.

Tegenwoordig is de regenboogslang nog te zien als de regen en zon met elkaar strijden. De regenboogslang springt dan vanuit het meer de lucht in en landt in een ander meer. In het landschap zien de Aboriginals ook eieren van de slang, zoals bijvoorbeeld de Devils Marbles.