Cairns, Kurunda

15 juli 2016 - Cairns, Australië

Belangrijke vraag: is een Brushturkey (Boskalkoen) eetbaar? Het antwoord staat onderaan...

Op vrijdag maakten we een  uitstap naar Kurunda, een dorpje bovenop een berg in het regenwoud. Met de skyrail (gondels) zweefden we slechts enkele meters boven het bladerdak van het regenwoud. Door dit deel van het regenwoud stroomt de Barron rivier die uitmondt in de Barron falls (grote waterval). We genoten van enkele mooie uitzichten.

We leerden dat vroeger de regenwouden heel Australië bedekten en dat dat nu nog maar 0,26% is. Sinds 1988 is dit regenwoud beschermd zodat er niet nog meer kan verdwijnen. Al het materiaal voor de torens (de hoogste is 40,5 m) van de skyrail is gebracht door helikopters zodat het regenwoud niet stuk gemaakt moest worden tijdens de plaatsingswerken. Nog een weetje: de  bodem van dit regenwoud bestaat uit koraal, dat van Cape tribulation bestond uit rotsen.

Boven aangekomen konden we voor het eerst genieten van mooie lage didgeridoogeluiden. De kids waren onder de indruk. We bezochten een wildlifeparkje waar de jongens oa handtamme kangoeroes konden knuffelen. We zagen ook lizards, een cassowary (zwaarste niet-vliegende vogel van Australië, grootste landdier van Australië), koalas en  een ongelukkige krokodil op een veel te kleine plaats. Daarna maakten we met een amfibievoertuig een tocht via land en water door het regenwoud. Vervolgens was er een ontmoeting met enkele aboriginals. We zagen hen dansen, didgeridoo spelen, speerwerpen en boemerang gooien. Mijn drie mannen mochten ook met de boemerang gooien. Joran zijn boemerang kwam bijna volledig terug en hij mocht van de aboriginal de volgende dag terugkomen om te helpen bij deze workshop ☺ Met de scenic railway reden we terug naar Cairns. Deze trein werd oorspronkelijk gebouwd om het gevonden goud uit de bergen te transporteren naar de zee.

Het was een goed gevuld programma dat voor ons minstens anderhalf uur langer zou mogen duren. Alles was op de minuut getimed, waardoor we te weinig tijd hadden om te genieten.

Het antwoord op de vraag: stel dat je een grote pot met water kookt, en er een baksteen en een Boskalkoen ingooit,  en beide superlang kookt, is er een kleine kans dat de baksteen eetbaar wordt!