Twyfelfontein en Petrified Forest

16 augustus 2018 - Twyfelfontein, Namibië

Sinds twee dagen komen we onderweg verkeersborden tegen met een olifant erop.

Olifantenbord

Vandaag zien we ook bomen die omgelopen zijn of waarvan takken afgescheurd zijn. De uitwerpselen op straat worden hele hopen. We turen de landschappen af naar een glimp, maar onze inspanningen leveren vandaag helaas geen olifant op.

We bezoeken Petrified Forest. We zien hier versteende bomen die onder het zand uit komen piepen.

Warning @ Petrified Forest Petrified tree

Ze zijn ongeveer 3 miljoen jaar oud en stonden oorspronkelijk in centraal Afrika. Ze zijn tijdens een zondvloed naar Namibië gestroomd en door een hoop modder bedekt geworden. Door een gebrek aan zuurstof en CO2 is het hout volledig versteend. Wind en regen (erosie dus) hebben de stammen tenslotte weer blootgelegd. We zagen ook de nationale plant van Namibië die 2000 jaar kan worden.

Daarna zijn we opnieuw muurschilderingen gaan bekijken in Twyfelfontein. Eigenlijk zijn het eerder tekeningen die weggekrast werden uit de steen- en rotsblokken. Het waren er heel veel: oryxen, springbokken, leeuwen, zebra's, neushoorns, flamingo's,...

Rotsinkervingen @ Twyfelfontein

Op bijna elke muurschildering komt ook een giraf voor. De giraf was voor de lokale stammen een heilig dier. Ze dachten dat de giraf met zijn hoofd aan de wolken kon om zo voor regen te zorgen. Toen we terug vertrokken, vroeg één van de securitymannen of we hem mee konden nemen naar zijn dorp. Roel toonde zijn goed hart en maakte onmiddellijk plaats in de auto.

Groepsfoto @ Twyfelfontein

We kamperen in Aabadi camp, een zeer eenvoudige camping. De deuren van de douches  waren bijvoorbeeld gemaakt van zeilen. De afwas werd vandaag opgefleurd door Afrikaanse gezangen op de achtergrond. Roel ging op zoek naar de oorsprong van deze geluiden. Blijkbaar was er in het restaurant een lokaal koortje aan het optreden en zouden rijke Indiërs hiervoor betaald hebben. Toen Katrien en ik ook even gingen kijken, was het optreden net gedaan. Lap…

Dan maar vlug ons bedje in want morgen moeten we extra vroeg op omdat we met een gids olifanten gaan spotten. 99% kans dat we er gaan zien. Spannend...

Quote van de dag: ‘Now you have to tip me :-)’ (Roel, nadat hij de parkingsecurityman een lift gaf. Overal waar we komen wordt er verwacht dat je tipt: persoon die je winkelkar weg brengt, degene die op je auto let terwijl je winkelt, de serveersters in het restaurant, de man die voor u tankt,...).