Op zoek naar de little five

12 augustus 2018 - Swakopmund, Namibië

We beginnen de dag met om 7 uur op te staan. We genieten van een uitgebreid ontbijt met pannenkoeken, toast, een eitje en een glaasje vruchtensap.

Om half negen kwam een safaribusje ons ophalen voor een tocht door de duinen en een zoektocht naar de little five: een gekko, een kleine slang, een spin, een hagedis en een kameleon. Aangekomen, aan het begin van de tocht moeten we nog even wachten op twee andere groepen. We starten met een beetje door de duinen te crossen. Al gauw vinden we het hol van ons eerste dier: de dansende witte vrouw spin.

Dancing White Lady Spider

Deze mochten we niet opgraven omdat het te veel energie voor de spin kost om een nieuw hol te maken. De spin wordt zo genoemd omdat zij wit is en omdat het mannetje danst om het vrouwtje te verleiden. Danst hij slecht dan wordt hij opgegeten door het vrouwtje. Danst hij goed dan mag hij eerst kindjes maken en wordt dan pas opgegeten. We rijden wat verder door de duinen en vinden het hol van een gekko. Dit mogen we wel uitgraven en we ontdekten het diertje.

Sand-diving lizard

Snel wat foto’s en wat uitleg en we kunnen weer doorrijden.

Transparante GeckoPalmato Gecko @ Swakopmund

Een paar stops later hebben we alle dieren van de little five gevonden.

Side-winding adder

We krijgen ook nog uitleg over de rol van zuidelijk Afrika in de eerste en tweede wereldoorlog. Op het einde mogen we nog even door het zand rollen en dan stappen we weer in het busje richting guesthouse.

Dan hebben we even schermpjestijd gekregen. Ondertussen zijn de ouders  winkelen (Stef bleef bij ons). Ze wouden wijn kopen, maar op zondag verkopen ze geen alcohol omdat het dan de dag van God is en dan gaan ze naar de kerk en mogen ze geen alcohol drinken. Toen ze geld gingen afhalen kwamen ze in gesprek met een man en die kwam te weten dat ze alcohol wilden. Uit vriendelijkheid gaf de man twee vatjes wijn aan onze ouders.

Terug in guesthouse was het een uur langer wachten dan normaal op ons busje voor de avondtoer. De toer is uiteindelijk toch doorgegaan. Op vraag van de jongsten vertelde de gids zijn verhaal in het Afrikaans ipv in het Engels. Jarne praatte wel in het Engels met de gids en dat lukte goed.We hebben 5 gekko`s, 2 schorpioenen en 5 spinnen gezien.

Schorpioen zonder blacklightSchorpioen met blacklight

Gecko met blacklight

Toen het gedaan was gingen we eten in een lodge.

Oryx op een stokje

Daarna gingen we met een ander busje terug naar de guesthouse.Ondertussen was Joran al in slaap gevallen met zijn hoofd op Rube zijn schoot.

Dit verslag werd gemaakt door Rube, Linne, Joran & Jarne

Quote van de dag: (We waren in de duinen heel snel aan het rijden op zandbergen, schuin tegen hellingen) Rube: “Wauw dit is tof! maar wel gevaarlijk…”

1. Oma Rina:
    16 augustus 2018
    Niet alleen avontuur maar duidelijk ook 'Reizen om te leren'.
    Proficiat aan de jonge schrijverstalenten voor dit leuke verhaal.
  2. Anneke:
    21 augustus 2018
    Leuk van de little five (behalve de spinnen, brrr). Ik ben benieuwd of jullie ondertussen the big five al gezien hebben...
  3. Ellen:
    22 augustus 2018